Zasady recyklingu w szkole zawodowej:
Materiały, które można zbierać osobno: Papier
Co zbierać: gazety, czasopisma, kartony, opakowania po napojach, zeszyty, kartki papieru (bez folii, plastiku, tłuszczu).
Co nie zbierać: papier zanieczyszczony farbą, resztki jedzenia, papier z plastikiem, papier toaletowy.
Plastik
Co zbierać: butelki PET (po wodzie, napojach), opakowania po żywności (po umyciu), pojemniki plastikowe, torby plastikowe.
Co nie zbierać: plastikowe opakowania zanieczyszczone (np. po tłuszczu), folie z domieszką materiałów syntetycznych, plastikowe opakowania po chemikaliach.
Szkło
Co zbierać: butelki szklane, słoiki po jedzeniu (po umyciu), szklane pojemniki.
Co nie zbierać: szkło okienne, lustra, ceramika, szkło zanieczyszczone resztkami jedzenia.
Metale
Co zbierać: puszki po napojach, aluminiowe opakowania po jedzeniu, metalowe nakrętki, folie aluminiowe.
Co nie zbierać: metalowe odpady zanieczyszczone resztkami jedzenia, metalowe części chemikaliów.
Baterie i akumulatory
Co zbierać: zużyte baterie, akumulatory, które można oddać do specjalistycznych pojemników do zbiórki, w zależności od przepisów lokalnych.
Co nie zbierać: baterie, które nie są przeznaczone do recyklingu, np. akumulatory samochodowe (te wymagają specjalnych punktów zbiórki).
Zużyty sprzęt elektroniczny
Co zbierać: stare komputery, telefony, ładowarki, baterie do urządzeń elektronicznych (jeśli obowiązują przepisy pozwalające na ich zbiórkę).
Co nie zbierać: sprzęt, który nie jest przeznaczony do recyklingu, np. zepsute urządzenia, które nie nadają się do naprawy.
Odpady organiczne (biodegradowalne)
Co zbierać: obierki warzyw i owoców, resztki jedzenia (w szkole zawodowej może to dotyczyć pracowni gastronomicznych), rośliny doniczkowe.
Co nie zbierać: mięso, kości, tłuszcze, resztki jedzenia zawierające sztuczne dodatki.
Opakowania z kartonu
Co zbierać: kartony po napojach (po umyciu), kartonowe pudełka po pizzy, kartoniki po mleku (jeśli nie są zanieczyszczone).
Co nie zbierać: kartony zanieczyszczone substancjami tłuszczowymi, wilgotne kartony.
Dodatkowe sugestie:
Zbieranie odpadów niebezpiecznych: Należy stworzyć osobne pojemniki na odpady niebezpieczne, takie jak zużyte środki chemiczne, farby, środki czyszczące.
Zorganizowanie „Dnia Recyklingu”: Warto organizować wydarzenia, takie jak „Dzień Recyklingu”, aby podkreślić rolę selektywnej zbiórki odpadów i edukować uczniów o znaczeniu recyklingu.
Implementacja skutecznego systemu recyklingu w szkole zawodowej nie tylko poprawia jakość środowiska, ale także kształtuje postawy odpowiedzialności ekologicznej wśród uczniów.