23 października 2024

recykling

Zasady recyklingu w szkole zawodowej:

  1. Edukacja i zaangażowanie uczniów: Organizowanie warsztatów i zajęć edukacyjnych dotyczących znaczenia recyklingu i ochrony środowiska. Warto również zachęcać uczniów do podejmowania działań na rzecz zmniejszenia odpadów w szkole.
  2. Oznakowanie pojemników: Na terenie szkoły powinny znaleźć się dobrze oznaczone pojemniki do segregacji odpadów. Pojemniki muszą być wyraźnie opisane, aby uczniowie wiedzieli, gdzie wrzucać poszczególne materiały.
  3. Regularna kontrola: Należy monitorować proces segregacji odpadów, aby upewnić się, że jest przestrzegany. Regularne sprawdzanie pojemników pozwoli na szybsze wychwycenie błędów w segregacji i poprawienie nawyków.
  4. Zbieranie odpadów w różnych punktach szkoły: Pojemniki do segregacji powinny być rozmieszczone w łatwo dostępnych miejscach – w klasach, na korytarzach, w stołówkach, w szatniach, itp.
  5. Współpraca z firmami zajmującymi się recyklingiem: Warto współpracować z lokalnymi firmami, które będą odbierały odpady segregowane przez uczniów, zapewniając ich dalszą obróbkę i ponowne wykorzystanie.

 

Materiały, które można zbierać osobno: Papier

  • Co zbierać: gazety, czasopisma, kartony, opakowania po napojach, zeszyty, kartki papieru (bez folii, plastiku, tłuszczu).

  • Co nie zbierać: papier zanieczyszczony farbą, resztki jedzenia, papier z plastikiem, papier toaletowy.

Plastik

  • Co zbierać: butelki PET (po wodzie, napojach), opakowania po żywności (po umyciu), pojemniki plastikowe, torby plastikowe.

  • Co nie zbierać: plastikowe opakowania zanieczyszczone (np. po tłuszczu), folie z domieszką materiałów syntetycznych, plastikowe opakowania po chemikaliach.

Szkło

  • Co zbierać: butelki szklane, słoiki po jedzeniu (po umyciu), szklane pojemniki.

  • Co nie zbierać: szkło okienne, lustra, ceramika, szkło zanieczyszczone resztkami jedzenia.

Metale

  • Co zbierać: puszki po napojach, aluminiowe opakowania po jedzeniu, metalowe nakrętki, folie aluminiowe.

  • Co nie zbierać: metalowe odpady zanieczyszczone resztkami jedzenia, metalowe części chemikaliów.

Baterie i akumulatory

  • Co zbierać: zużyte baterie, akumulatory, które można oddać do specjalistycznych pojemników do zbiórki, w zależności od przepisów lokalnych.

  • Co nie zbierać: baterie, które nie są przeznaczone do recyklingu, np. akumulatory samochodowe (te wymagają specjalnych punktów zbiórki).

Zużyty sprzęt elektroniczny

  • Co zbierać: stare komputery, telefony, ładowarki, baterie do urządzeń elektronicznych (jeśli obowiązują przepisy pozwalające na ich zbiórkę).

  • Co nie zbierać: sprzęt, który nie jest przeznaczony do recyklingu, np. zepsute urządzenia, które nie nadają się do naprawy.

Odpady organiczne (biodegradowalne)

  • Co zbierać: obierki warzyw i owoców, resztki jedzenia (w szkole zawodowej może to dotyczyć pracowni gastronomicznych), rośliny doniczkowe.

  • Co nie zbierać: mięso, kości, tłuszcze, resztki jedzenia zawierające sztuczne dodatki.

Opakowania z kartonu

  • Co zbierać: kartony po napojach (po umyciu), kartonowe pudełka po pizzy, kartoniki po mleku (jeśli nie są zanieczyszczone).

  • Co nie zbierać: kartony zanieczyszczone substancjami tłuszczowymi, wilgotne kartony.

 

Dodatkowe sugestie:

  • Zbieranie odpadów niebezpiecznych: Należy stworzyć osobne pojemniki na odpady niebezpieczne, takie jak zużyte środki chemiczne, farby, środki czyszczące.

  • Zorganizowanie „Dnia Recyklingu”: Warto organizować wydarzenia, takie jak „Dzień Recyklingu”, aby podkreślić rolę selektywnej zbiórki odpadów i edukować uczniów o znaczeniu recyklingu.

Implementacja skutecznego systemu recyklingu w szkole zawodowej nie tylko poprawia jakość środowiska, ale także kształtuje postawy odpowiedzialności ekologicznej wśród uczniów.